fredag 8 september 2017

Bokashi som surdeg, del två

Jag är ledsen för sen återkoppling men jag ville se hela livslängden på min bokashi samt hinna med att prata med en mikrobiolog om mitt experiment...



Det jag gjorde var att:
1. Fylla hinken som vanligt. - DOCK hällde jag inget strö, utan istället hällde jag lakvatten som jag tappade ur "föregående hink". Jag hällde ungefär 1 msk lakvatten per liter avfall.

Det blev en smula omständligt då jag har hinken på gästning i källaren så jag fick springa ner och hämta lakvatten då och då, det förutsätter ju även att det finns lakvatten att tappa ur hinken, men det finns det nog alltid i mina hinkar...

Sen hällde jag lakvattnet i min nya hink, lite här och lite där. Till saken hör att jag inte är en person som håller på med millimeterprecision så ibland hamnade det nog mer i ena hörnet än vad det gjorde i det andra... Jag va noga med att trycka ihop hela tiden...

Varje gång jag tappade lakvatten ur kranen gjorde jag det ur den gamla hinken, för att "låna" tillväxten därifrån.

När jag blandade bokashin i jordfabriken så märkte jag ingen visuell eller lukt-skillnad mot tidigare bokashi. Vi får se om den blir till jord på samma korta tid som vanligt :)...

Nu har jag gjort en jordfabrik på ett speciellt ställe för att jag ska kunna odla i jorden och jämföra dess "kvalitet" med bokashijord som är gjord med bokashiströ. Dock måste jag försöka kompostera samma material för att få likvärdigt näringsinnehåll när jag utgör detta test, jag kommer därför att göra ett par olika omgångar och blanda.

 För den intresserade kan jag tillägga att det kommer ett experiment till: 
Jag ska använda lakvattnet från den egna hinken så snart jag fått igång en kultur i hinken. Alltså bara tappar från föräldrarhinken någon dag, för att sedan tappa ur existerande hink. Resultat från det kommer senare :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar