tisdag 20 februari 2018

Så mycket kostar växtbelysningen att driva.



Såhär års syns det på mina elräkningar att jag har en hobby som väntar på att solen ska komma tillbaka. Under de "värsta" månaderna driver jag 10 stycken extra lysrörsarmaturer med 2-4 lysrör i varje armatur. Till en början sa min respektive glatt att det inte syntes på elräkningen (när jag bara hade någon enstaka armatur) numera låter vi bli att kommentera elräkningen såhär års :)

För att ge en riktlinje på vad det kostar att ha växtbelysning räknar jag på en "vanlig biltema armatur" med två stycken 36w lysrör.
(36+36)/1000* 1= 7,2 öre per timma.

Jag brukar ha mina tända 11h per dygn vilket ger en kostnad på knappt  80 öre per dag. En månads extrabelysning kostar alltså 24 kronor i månaden, klart värt för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar