lördag 3 februari 2018

Varmbänk med el...lite fusk men fungerar det?

Nu är det dags för ett litet test igen. Jag har som ni redan vet dragit igång en varmbänk med hönsgödsel som du kan läsa om här men nu blev jag sugen på att jämföra den med en varmbänk som drivs på el. Min varmbänk innehåller en 8 m lång värmekabel som jag grävt ner ca 3 cm, min tanke är att jag ska odla gröna blad och vill därför ha kabeln så ytligt som möjligt så jag inte värmer en massa jord... Men nu när jag tänker på det så kanske det skulle varit klokt att lagt på tegelsten eller dyl för att alstra värmen i?

Kabeln är nergrävd och har fått ligga och värma upp jorden ett par dagar. Den ligger på samma sätt som när jag gjorde varmbänken, jag har trätt en halv pallkrage runt kabelns jordyta och ovanpå har jag lagt ett fönster för att isolera lite... I det översta jordlagret strödde jag såjord och sen kunde jag inte hålla mig så jag strösslade med massa fröer... Nu hotar dom med att det ska bli -17 grader i nästa vecka och då är jag rädd för att eventuella fröer som hunnit gro får sig en rejäl törn... De som lever
får sen...

Det här med att använda el i odlingen känns ju inte helt PK egentligen, jag är en sån person som inte vill ta bilen till träningen för jag tycker att det motsätter sig själv... men nu ska jag prova det här och utvärdera, något måste jag nog göra för att stretcha min odlingssäsong och just nu är min kropp lite för trött för att släpa de oändliga mängderna hästbajs som behövs för att dra igång en varmbädd som håller i några månader...

Vad kostar då kalaset?
Kabeln slår på när temperaturen understiger 15 grader så jag får slita ur kontakten senare i vår så jag inte eldar för kråkorna hela våren... Min kabel drar 80 W. Snittpris över året är ca 1 kr per kWh så jag räknar på det elpriset, 80/1000* 1= 8 öre per timma. Jag kör den 24 h vilket ger 196 öre, låt oss säga 2 kronor per dygn i elkostnad för min värmekabel. Kan den leverera grönsaker för 60 kronor per månad nu nuder de kalla månaden så ger den stjäl för sin kostnad... Och om den inte gör det så kanske den ger min tillräckligt mycket odlarglädje för att få vara en del av mitt liv (läs en del av min elräkning) ändå :)

Nu har jag startat den här varmbänken nästan samtidigt som min hönsgödselvarmbänk, så nu ska ni få följa värmeutvecklingen och så ska jag jämföra resultaten av mina sådder i de två bänkarna :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar